Första året med pallkrageodling

Jag har odlat lite sockerärter, sallad och tomater på balkongen tidigare, men i år fick vi möjlighet att odla i större skala i vår nya trädgård. Jag tänkte berätta om vad som gått bra och vad vi ska göra annorlunda nästa år (våra nybörjarmisstag). Detta första trädgårdsinlägg av tre handlar om pallkragarna och tomatkrukorna.

Vi började i april med att gräva ut området där pallkragarna skulle stå. Vi tog ganska djupa spadtag och fick ägna minst lika mycket tid till att rafsa av jorden från tuvorna och lägga tillbaka den. Men å andra sidan var jorden ganska genomarbetat när vi var klara. (Dock rekommenderar jag ändå mindre spadtag.)

20140418_171551

Vi lade ett lager tidningar i botten samt uppochnedvända grästuvor i botten av alla lådor. Tanken med det är att rotogräset ska få svårare att tränga igenom (vi har envis kirskål i häcken bakom) samt att grästuvorna ska multna och bidra till att vi inte behöver lägga i lika mycket jord (för köpt jord är dyrt). Även tidningarna multnar till slut. Jag trodde dock att det skulle multna snabbare än vad det gjorde, vilket blev anledningen till att moröterna fick en säregen form (mer om det senare). Så räkna inte med att det multnar första säsongen. Vi fyllde på med många säckar jord samt lite kompostjord.

IMG_1077 (2)

Vi lämnade någon centimeter eller två till gräskanten för att fylla med grus. Det var bra eftersom det blev mindre ogräs, mördarsniglarna gillade inte att kravla över gruset (men vissa gjorde det ändå) samt att vi kunde ha gräsklipparens hjul på gruset så att gräskanten blev klippt.

IMG_1094

Fem pallkragar blev det varav två dubbla för potatis. Nästa år kommer jag att ha en dubbel för morötter (mer om det senare som sagt) och troligen bara en för potatis. Vi har fått otroligt mycket potatis och det känns stressigt att hinna äta upp allt (vi har ju en slags jordkällare men jag vet inte hur länge potatisen håller sig där eftersom jag inte provat. Vi tar upp de sista så sent som möjligt).

IMG_1458

Pallkragarnas innehåll (från vänster):

  1. Asterixpotatis (blasten vissnade ner för en vecka sedan så om en vecka ska vi plocka upp alla. Dock har vi ätit upp cirka 4-5 av de 8 sättpotatisarnas potatisar så det känns rätt lugnt. Varje sättpotatis har gett ett stort durkslag med potatis som räcker till t ex två middagar med tillbehörspotatis och potatissallad eller en potatisgratäng. Så 8 sättpotatisar räcker till kanske 10-15 middagar för oss med fyra i familjen. Vi satte för övrigt sättpotatisarna i ett fönster för att förgro några veckor innan plantering. Vet inte om det gjorde någon skillnad, men några groddar fick de. Jag lade åtta sättpotatisar i varje pallkrage och de flesta av potatisarna har blivit lika stora som i affären eller större.
  2. Sommarmorötter & sockerärter och dylikt på några klätterställningar. Sommarmorötterna blev ganska korta men tjocka (bild nedan). De klarade sig från morotsdeformeringen (som jag kommer till strax). Det jag har tänkt på här är att gallra med jämna mellanrum eftersom de växte ganska tätt pga att det är svårt att få ner ett pyttefrö med jämna mellanrum vid sådden. Jag har nu under sensommaren tagit upp de största först så att de mindre fått en chans att växa mer. Av sockerärter har jag sått tre sorter som jag inte minns namnet på. De har vuxit fint, men tills nästa år har jag köpt ett 120×80-galler som de ska få växa upp på båda sidor av. Det blir som en vägg. Sockerärter blir ju väldigt höga om de får plats, men mina har fått konkurrera lite väl mycket om platsen tror jag (har haft två torn på kanske 80cm att växa på). Jag älskar sockerärter så jag vill ha många fler nästa år. Tur att det mest är jag som går och plockar.

20140825_170545

wpid-img_20140718_201522.jpg

3. Princesspotatis. Blasten på dessa har inte vissnat ner helt än trots att de kom igång tidigare än Asterixen (Princess är medeltidig och Asterix medelsen). De är rosa/lila i färgen och liksom Asterix fasta i sorten. Nästa år väljer jag bort princessen för de är inte lika goda som andra sorter (men goda ändå). Nästa år blir det nog en tidig sort så att vi kan få färskpotatis till midsommar, t ex Rocket eller Minerva. (Potatis kategoriseras enligt tidig, medeltidig, medelsen eller sen sort).

IMG_20140706_171242

Princesspotatis

4. Jordgubbar. Ja, vad ska jag säga. Denna lådan gick sämst. Köpte 12 plantor och fick kanske 10 jordgubbar varav sniglarna åt alla utom två som Molly respektive en fågel åt. De var dock bra på att reva sig så nu har jag satt upp ytterligare ett litet jordgubbsland i en rabatt. Hoppas på bättre skörd nästa år. Nästa år ska jag sätta upp nätet direkt när bären kommer så att fåglarna inte kommer åt. (Jag har även tagit bort en massa revor för att ge energi till moderplantorna och minska trängseln).

5. Morötter och spenat. Halva lådan genererade finfina, tjocka vintermorötter som dock inte riktigt fick plats i lådan, därav en viss böj… (se bilder nedan). Spenaten däremot blev helt misslyckad. Jag tror att jag planterade den för tätt, för den växte på höjden (40 cm?) och fick pyttesmå blad. När jag tittade på förpackningen efter några veckor insåg jag att de ska växa som sallad. Så jag slängde alltihop. Bild nedan på en planta som ramlat. Nästa år sätter jag dem med stort mellanrum eller så hoppar jag helt. Salladen har varit svårast att skydda från sniglarna och det känns rätt läbbigt tycker jag. (Potatisen har för övrigt varit mycket bra ur snigelsynpunkt. De verkar inte gilla potatisblast.)

IMG_1878

“Ingen fara, vi fortsätter åt vänster…”

morot

Denna morot hade faktiskt lyckats tränga sig ner i det hårdare underlaget och då blev den gigantisk (som min underarm). 

morot2

20140822_114625

Tomaterna har stått i stora krukor på altanen. Jag fick 8 plantor i april av mamma som förodlat sen februari (?) och 6 av dem blev stora nog att flytta ut i maj-juni. Dessa plantor har fått stå ut med mycket. I augusti kom upprepade skyfall och blåsoväder, så de flesta av plantorna ligger nu ner och är till hälften uppstöttade av altanväggen. Men tomaterna mognar ändå. Det stod i boken att de skulle toppas efter cirka 5 klasar bildats eftersom den då skulle ha ork att låta tomaterna växa sig stora. Jag har bara toppat en enda planta, de andra fem skötte naturen själv…

Men jag kommer kanske att få 30-40 tomater och det känns ganska lagom för oss eftersom tomater inte håller sig så länge. Jag plockar 3-4 stycken kanske två dagar i veckan. Om det fortfarande finns gröna kvar när det blir kallt ute så kommer jag att lägga dem på ett fat inomhus för att eftermogna. De hemodlade tomaterna är fantastiskt goda tycker jag. Smakskillnaden mot en köpt (ekologisk eller konventionell) är som natt och dag tycker jag. Jag skulle gärna äta hemodlade tomater året om, synd att säsongen är så kort.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förbättra läget för tomaterna nästa år eftersom rankorna är så känsliga för vind. Jag band upp dem med sytråd och det var ju ett nybörjarmisstag med tanke på att sytråden skar in i plantorna när de växte. Nästa år blir det något mer växtvänligt snöre.

I början stod de ganska tätt, men jag fick flytta ut två krukor som på nästa bild efter några veckor.

IMG_1460

Så här såg två av plantorna ut för några dagar sedan (fotade genom fönstret med mobilen).

20140822_114658

Lärdomar:

  • Morötter ska ha dubbla pallkragar
  • Inte plantera spenat för tätt. Det ska inte bli smala torn…
  • Ge sockerärter och dylikt höga stöd så att de kan växa på höjden.
  • Inte så för mycket potatis och helst inte två fasta sorter som smakar ganska likt. (dvs. kolla upp sorten innan en åker till plantskolan)
  • Ordna bra stöd åt tomatplantorna så att de slipper gå av (men det kan som sagt gå bra ändå).
  • Näta in jordgubbsplantor i tid och försök skydda dem från sniglar så gott det går.


Nästa års odlingsplaner

  • Minst lika många tomatplantor, kanske fler? (på en annan plats)
  • Ännu mer sockerärter och dylikt.
  • En dubbel låda med morötter (hälften sommar- och hälften vintermorötter).
  • Bara en dubbel låda med potatis? Eller möjligen en med tidig potatis och en med medelsen så att vi kan äta hela sommaren och hösten.
  • Ej sallad, spenat osv. pga snigelrisken.
  • Prova något nytt?

Avslutar med ett litet boktips, Odla i pallkrage av Eva Robild.

odla-i-pallkrage bok

Nästa inlägg på temat kommer att handla om hur det gått för frukt- och bärodlingen i trädgården (bortsett från jordgubbarna).

Leave a Reply

