Första året med trädgård (del 3)

Nu har det blivit dags för den avslutande delen om trädgården. Här tänkte jag gå igenom övriga saker som inte berör sånt som går att äta. Del ett: första året med pallkrageodling och del två: frukt & bär.

I våras publicerade jag en ritning över trädgården i utgångsläge samt hur jag vill att den ska se ut.

trädgårdnuläge

Jag måste säga att det har blivit väldigt mycket som vi vill ha det, med några ändringar. Gången har vi inte anlagt (än) och vi vet inte om vi vill göra det heller. Pallkragarna blev fem till antalet och de står på en rad istället för i dubbla rader.  Vi har även anlagt en rabatt vid carporten där det tidigare stod en enebuske och en rabarberbuske. Där har vi nu blommor, smultron, ett spaljéäppelträd och jordgubbsplantor (och rabarber).

Bärbuskarna bredvid förrådet är tre till antalet, men de står efter varandra längs med stängslet och rabatten är något kortare än på skissen.

Men i övrigt så stämmer det bra.

trädgårdsplan

Så här ser trädgården ut uppifrån. (Här kan ni också se var de flesta ollonborre/pingborrelarverna höll till i gräsmattan, kommer till det senare).

20140816_164002

Långa rabatten

I början var den långa rabatten inte så stor. Jag startade med att plantera alla vårlökar som jag köpt på kruka. (ska plantera om dem i höst så att de hamnar på rätt djup). Men i mitten av juni var rabatten så lång som jag ville ha den och den var full förrutom ett litet område där jag vill ha röd solhatt och eventuellt någon mer perenn.

IMG_1128

Halvfärdig rabatt.

Här har jag gjort en panoramabild (klicka för större). Den stämmer inte riktigt i bakgrunden, men äsch. Så här ser rabatten ut.

rabatt

Längst till vänster har vi smultronplantor, sedan ett sparrisland och sedan följer sommarblommerabatten med bland annat blåklint, solros, vallmo osv. Bredvid solrosorna står löjtnadshjärtan och därefter har vi vita smultron. Längre bort har vi den ena amerikanska blåbärsbusken och sedan en forsythia. Därefter en smulbärsplanta och ytterligare en amerikansk blåbär (de korsbefruktar varandra för bättre skörd). Jag räknar med att forsythian blir rätt stor, så jag har lämnat ganska mycket plats där (men jag får ju beskära den framöver).

En av de vackra vallmoblommorna som slog ut precis innan jag skulle resa bort. De blommar bara några enstaka dagar och det är synd för de är så stora och fina. Jag har dock samlat upp rikligt med frön till nästa år.

20140707_073056

Två av 7-8 solrosfrön kom upp varav den ena har slagit ut. Den är så hög att jag får stå på tå. Jättefin.

IMG_1913

Altanblommor 

På altanen har vi också en del blommor. Jag sådde en mängd penséer från frö och de blommar fint i olika lila, vita och gula nyanser. Här har jag även tomater, gräslök, smultron i kruka, underblomma, blandade sommarblommor och en röd palettblomma som är en krukväxt som kommer att stå inomhus på vinterhalvåret. Nästan allt här är sådant som jag drivit upp från frö. (ej smultronen) Denna bild är från i juli.

IMG_1479[1]

De rosa blommorna är nog de finaste i hela trädgården tror jag. De kom med fröpåsen “blandade sommarblommor”. Är det någon som vet vad de heter?

IMG_1875

Så här såg det ut i augusti (soldränkt bild men ni ser ju hur det har växt).

IMG_1893

Ovala rabatten

Den andra rabatten har vi bakom carporten. Den kommer vi att behöva flytta om vi bygger ut ett rum (snyft). Mest orolig är jag över äppelträdet, men det stod å andra sidan 6 år i en annan trädgård innan det landade hos oss i våras och det har kommit äpplen redan första året, så det är förhoppningsvis tåligt.

Här stod förut enebusken som vi högg ner och grävde upp. På platsen som blev satte jag i våras olika vårlökar samt två små månadssmultronplantor (längst fram och åt höger). Här finns även näva och lite blandade blommor som jag fått från grannen och svärmor. Rabarben växer så att det knakar. Till vänster om rabarben anlade jag ett litet jordgubbsland efter halva sommaren.

IMG_1148

Jag gillar verkligen att månadssmultronen inte revar sig. Smultronen blir för övrigt jättestora och långa (och sniglarna älskar dem). Mina andra smultronplantor har inte gett någon stor skörd (särskilt inte de i krukorna), men månadssmultronen har verkligen levererat. Det har blivit åtskilliga smultron nu i augusti-september.

IMG_1463

Efter halva sommaren grävde jag ut en bit till och anlade ett jordgubbsland av avklippta revor från jordgubbarna i pallkragen. Det blev ju i princip inga jordgubbar (som inte sniglarna tog), så nästa år har vi två platser. Det viktiga här är att hålla efter rabarberbusken som lätt skuggar hela rabatten om vi inte tar bort de största bladen efter hand. Det får bli rabarberpaj och rababerkräm hela sommaren lång.

Vi har även räknat till sju äpplen som nu i september ser fullstora ut. Snart plockar vi och ser om de är goda. Cox Orange tror vi att det är.

IMG_1895

Häcken

Vi har också kämpat med häcken detta år. Det växer kirskålogräs där och vi har lagt tidningar/markduk med täckbark över längs med hela häcken på vår sida (det tog många timmar under många dagar, häcken är 18 meter lång). Det har faktiskt hjälpt. Vi har ingen kirskål (än) under täckduken/tidningarna, utan det växer bara mellan häckens grenar och rötter där vi inte fått plats med något täckande. Jag har börjat rensa för hösten och det går mycket lättare när vi fått bort kanske 80% av kirskålen.

Borrarna

Ollonborrarna/trädgårdsborrarna/pingborrarna som förpestade vår trädgårdslycka började vi lägga märke till när vi började gräva på vårkanten. Vi hittade mängder med mystiska ihoprullade larver som en på Instagram kunde identifiera åt oss. I juni svärmade dessa borrar i vår trädgård och framför allt runt den långa rabatten. Vi högg ihjäl så många vi kunde. De käkade även på plommonträdets blad. I augusti hade deras larver ätit upp rötterna till ett större område av gräsmattan så att den tvärdog. Skatorna gick glatt och grävde och smaskade. Nu i september märker jag att gräset börjar återhämta sig något. Det känns inte längre sankt att gå på och vi har färre skator. I mitten av augusti vattnade vi även ut några miljoner nematoder som förhoppningsvis gör sitt bästa i skrivandets stund. Även grannens gräsmatta råkade illa ut.

Vi hoppas på färre borrar nästa år även om vi kommer att få upprepa behandlingen under några år troligtvis.

wpid-20140529_114221.jpg

Halväten rabatt.

Altanen på framsidan

På framsidan har jag några krukor med blommor. Tagetesen som jag frösådde blev väldigt fin i denna krukvagn. Jag har även lite penséer i mindre krukor ur bild, men de har blivit lite halvt bortglömda. Såg häromdagen att jag har en kruka som numera består av en maskros (!), något annat ogräs och någon halvvissen blomplanta.

Nä, framsidans blommor och krukor kanske kan få sig ett lyft nästa år? Det får gå med till sommaren 2015 års planer.

IMG_1791

Så, det var allt om min trädgård 2014. Tänkte göra en uppföljning nästa år, för det är alltid kul att ha och spara. Jag skriver ner mycket i min anteckningsbok också, men bilder säger oftast så mycket mer som ni vet.

Leave a Reply

