Den ultimata rabatten

Nu har jag enligt konstens alla regler försökt kombinera ihop den perfekta rabatten utifrån faktorer som:
– färg (rosa-blå-vit)
– läge (full sol, söderläge)
– blomningstid (om jag även pluttar dit vårlökar i höst så kommer det att blomma på olika ställen mellan april och oktober)
– höjd (högsta längst bak och marktäckare längst fram osv.)
– vilka fröer jag föll för vid internetbeställningen och därmed har förodlat (ganska viktig punkt!)

image

Nu ska jag bara hitta tre sorters gröna perenner i rätt höjd för att rabatten ska bli komplett. (Behöver gröna blad för att fylla ut och för att det inte ska bli för plottrigt.)

Den kommer nog att vara ganska tanig och gles första året, men sen från nästa år kommer den nog igång.

Fingerborgsblommor, näva och två månadssmultronplantor ska jag flytta från andra rabatter, så de kommer ju upp direkt. Även blomman för dagen som är en sommarblomma kommer upp snabbt varje år om jag försår inomhus.

Det ska bli så spännande detta. Har verkligen fått pussla för att få ihop det.

Har dessutom två-tre andra rabatter att planera för, men det kommer inte att bli lika noggrannt, denna ska nämligen bli nummer 1 i trädgården är det tänkt. Den största och vackraste.

I övrigt ska jag ha gul-orange blommor i en annan rabatt samt bunta alla multifärgade blommor nån annanstans. Vet inte riktigt hur jag tänkte där, men jag älskar ju bollformade blommor (dahlia) och rudbeckior så det råkade bli så när jag beställde… Men de får väl stå och se regnbågiga ut nånstans tillsammans antar jag.

Jaja. Detta kommer att bli så kul. Vi planterar nog nån gång i maj pga frostrisken samt att det mesta fortfarande är några milimeter till centimeter högt och står i mitt sovrum.

Leave a Reply

