Blommiga april

image

Ovanstående mörklila penséer är självfrösådda från förra året. Det är andra året i rad som de dyker upp självmant i denna kruka. Jag ska nog höstså penséer på fler ställen i år eftersom fröerna verkar klara kylan bra?

image

Det blommar vid entréaltanen. Förra året var det ganska skralt här, men nu har jag flyttat lite krukor samt satt ordentligt med vårlökar i krukorna. Väntar på kungsängsliljor och muscari.

image

Jag köpte fyra krukor med mininarsciser häromdagen till halva priset (10kr/st) (pga efter påsk). Tänker plantera dem i den nya rabatten som vi ska göra. Billigt sätt att få både blommor i år och sedan kommande år. Sånt gillar jag!

Svärmor kom med penséer häromdagan. Jag har inte köpt några egna eftersom jag väntar på de jag sått nu på våren. Det blev härliga färgklickar på altanen.

image

I långa västrabatten har kommit upp en massa vårlökar som jag inte har någon aning om vad det ska bli. Detta är första året som jag satt lökar, så jag är helt novis.

Narscisserna blommar och jag väntar på tulpaner och kirgislök. Jag undrar även vad det flikbladiga i mitten är? Någon perenn som spridit sig eller övervintrade fröer från förra året?

image

Jag hade igen aning om att löjtnadshjärta såg ut som små håriga fingrar när den börjar växa upp. Vi fick busken i maj förra året och då var den ju helt utväxt.

image

Jag kan känna ibland att det går för fort. Det blommar överallt i stan och jag hinner inte med. Snödropparna var ju välkomna, men jag hann knappt njuta av krokusarna innan de var väck och nu kryllar det av vintergäck, narscisser och påskliljor samtidigt som perennerna sticker upp, rabarberns knoppar spricker och forsythian blommar gult i var och varannan trädgård (utom i vår! Men vårt rotskott sattes förra året så jag vet inte om den är seg…?)

image

Rabarbern är på gång. Denna rabatt kommer nog att bli min tillfälliga “avbytarbänk”-rabatt. Ska flytta nävorna och månadssmultronen till nya rabatten sen och sedan har vi lite annat smått och gott som jag fått av svärmor som jag inte riktigt vet vart det ska hamna. Men det är ju bra med ett sådant ställe också.

Om en halv månad är det redan maj. Jag både längtar och vill bromsa tiden.

Leave a Reply

