Nya syrenbersån

Redan förra sommaren fick jag idén att vi skulle behöva något slags skyddat läge för sittgruppen nere vid päronträdet.

Vi bor i radhus med grannar på båda håll om vår ganska smala trädgård och eftersom vi även har söderläge så blir somrarna otroligt heta och soliga. Platsen mellan päronträdet och plommanträdet visade sig bli det gyllene läget för skuggiga sittplatser. Det visade sig även vara skönt att kunna slå sig ner lite närmre barnen när de gungade, lekte och cyklade på gatan.

Så det fick bli en syrenberså.

Vi började med att känna efter och fundera på läget under några veckors tid genom att flytta runt ett snöre som var spänt mellan pinnar som vi stack ner i jorden. Vi bestämde oss först för formen på bilden (öppning mot väst), men någon vecka innan grävstarten insåg jag att vi inte skulle få plats med hängmattan då så flyttade vi hela bersån lite norrut och vände öppningen mot norr och huset.

Det tog sin lilla tid att gräva bort grässvålen. Eftersom jag har utmattningssyndrom så jag grävde jag 15-20 minuter per dag i en veckas tid (och ändå fick jag träningsvärk och blev trött!).

imageSista dagen hjälpte min 7-åring (och min man) mig. Dottern visade sig vara riktigt stark och envis. image

Vi köpte sex syrener som vi planterade med cirka en meters mellanrum. Fyra syringa vulgaris med lila blommor och två syringa vulgaris ‘alba’ med vita blommor.

imageDet kommer ju att dröja några år innan det är någon berså att prata om, men tills buskarna bildar väggar tänkte vi så höga sommarblommor och låta slingerväxter klättra på staket av grenar. Jag har provat att sticka ner grenar i kryss i jorden. Skulle nog kunna bli bra om jag surrar dem och sedan låter blomman för dagen och luktärt klättra på dem. Pinnarna hittade jag som trädgårdsavfall i närmsta skogsområdet. Fint med återanvändning!

image

Jag har även planer på att så solrosor i “kryssen”. Det viktiga är bara att blommorna inte tar för mycket plats i jorden i anspråk eftersom syrenerna kräver en del rotyta för att växa bra. (En ska tydligen inte så perenner närmre än en meter från syrenerna). Men sommarblommor blir nog bra, för de är ju tillfälliga.

Det som är kvar att göra är att gräva ut cirkeln i mitten, grusa alltihop inkl. rabatten och göra en liten “bro” över till den inre cirkeln av breda trampstenar. Jag har även storslagna planer för området mellan pallkragarna och syrenbersån, men det tar vi en annan gång.

PS. Kommande år kommer vi att ägna oss åt formklippning och tuktning av rotskott som går ut i gräsmattan. Men jag hoppas att det är värt det. Jag har länge drömt om egna syrener eftersom de är så vackra och doftar ljuvligt. Det är minnen av skolavslutningar för mig.

One thought on “Nya syrenbersån

Leave a Reply

