Planera odlingsföljden

Jag tycker att det där med odlingsföljd är svårt. Vi har fem pallkragar varav en just nu används till jordgubbar (har grävt upp en del till kruka, men inte alla) och jag vill helst odla potatis i två av dem.

Men potatis ska ju inte odlas på samma plats oftare än vart fjärde år. Hur löser jag det?

I år flyttade jag de övre pallkragarna till två andra pallkragar och så byter jag helt enkelt plats på potatis och morötter resp. ärter/rädisor samt fyller upp med lite annan jord. Men nästa år då?

Jag funderar på om vi ska gräva ut ett tillfälligt potatisland för år 3. Vi skulle ju kunna få plats med ett land av pallkragestorlek bredvid pallkragarna om jag inte gör lilla rabatten (inget krav).

Men år fyra då?
wpid-20150416_191710.jpg

En annan lösning antar jag är att byta all jord de år då det krockar. Men det är ju ganska dyrt och jobbigt också. Jag hoppas ju få fart på vår kompost samt kommer att lägga grästuvor upp och ner i vår jordhög precis som förra året, men den jorden kommer ändå inte att räcka på långa vägar.

Tja, jag får fundera på det där. Kanske får vi köra bara en pallkrage med potatis på det tredje och fjärde året?

Tips?

Leave a Reply

