Schersminer och paniksådd

Idag har det varit sol för andra dagen efter två dagar med regn, så idag har jag grejat en del i trädgården. Jag har vid tre* tillfällen grävt vidare på barriären runt pallkragarna, nu är det bara en av långsidorna kvar. Hoppas få hjälp med den av min man imorgon, börjar nämligen bli lite trött i händer och armar.

* = eftersom jag har utmattningssyndrom så orkar jag inte med så hård fysisk aktivitet mer än någon kvart på raken, sedan måste jag vila en längre stund.

Jag har tidigare trott att det var maj som gällde för grönsakssådd, men när jag tittade i grönsaksodlingsboken på eftermiddagen så insåg jag att faktiskt kan så en del grönsaker redan nu i april! (sådde tydligen en del i slutet av april förra året, men hade glömt det).Så jag bestämde mig för att genast gå ut och sätta de första fröerna.

Jag gödslade och vattnade en pallkrage och sen sådde jag sockerärt och rädisor. Sockerärtorna ska få klättra på en ställning tvärs över pallkragen och sen har jag rädisor på sidorna.

I år ska jag inte så allt på en gång utan faktiskt “så i omgångar” som det står på många av fröpåsarna. Ska försöka få in en rutin nu där jag sår lite varannan/var tredje helg.

Sedan skulle jag egentligen sått morötterna också, men jag orkade inte preparera en till pallkrage, så det får jag göra i helgen. (Potatisarna sätter jag först när det är minst 8*C i jorden.)

Sist men inte minst så känns det som att jag bestämt mig för vilken prydnadsbuske vi ska ha i vårt gröna område i trädgården (bredvid plommonträdet). Jag har kollat igenom hela sortimentet på två av de stora handelsträdgårdarnas webbplatser och det lutar åt smultronschersminen (eller doftschersmin).
smultronschersmin
Ska höra med min man när han kommer hem. Han har redan valt bort rhododendron pga ful och det känns som att alla andra på gatan redan har hortensior, så det känns som ett trist alternativ. (Det är bara att titta ut över häcken så ser jag flera stycken.) Men en schersmin låter ju bra.

Letar ju efter en buske som är 1-1,5m och klarar halvskugga (plommonträdet kommer att skugga halva dagen så småningom) och då passar schersminen bra.

Den ska stå där det står “ny buske” på kartan.

I morgon ska vi förhoppningsvis hämta mer grus till syrenbersån och pallkragsbarriären samt köpa busken (och golv till hobbyrummet).

Leave a Reply

