Det växer och spirar

Det växer något otroligt i trädgården just nu. Alla perenner skjuter upp, knoppar brister, krusbärsbladen är redan fullt utslagna och avbytarbänksrabatten har blivit rejält frodig. Mina nävor täcker faktiskt de vita pärlhyasinterna nästan helt, så jag måste se till att bli färdig med den optimala rabatten så att jag kan flytta nävorna. Det är mycket som ska flyttas och jag känner mig lite småstressad över det. Vill helst att växterna ska få sin riktiga plats innan de börjar ta ordentlig höjd.
image
Avbytarbänken

Men jag får helt enkelt sitta där och karva bort matjord från grästuvorna en stund varje dag tills det är klart. I söndags blev jag klar med cirka en femtedel, men igår hann jag nästan ingenting.
image

Perennerna jag sått inomhus är ändå inte på långa vägar stora nog att flytta ut ens om det varit frostfritt. Funkian är som en sytråd som fått hjärtblad och mina rudbeckior har precis fått karaktärsblad. De är väl cirka 1 cm höga. Så vi avvaktar lite där…

Det är så underbart att gå runt och titta på allt som slagit ut. Kungsängsliljorna har precis fått sin rutiga färg och jag ser nu att tulpanerna är på väg upp. Satte fina röda liljeformade tulpaner i höstas som jag längtar efter. Har även några andra som jag planterade förra våren (ni vet, halva priset på färdiguppdragna lökar i affären).
image
Liljeformade tulpaner på gång i långa rabatten
image

Jag sådde även morötter igår, så nu är två av de fem pallkragarna färdiga. Nu inväntar jag rätt jordtemperatur för potatis (2 lådor) och sist men inte minst så trycker jag ner tagetesen och kanske några fler snittblommor (dahlior kanske?) bland de jordgubbsplantor som blev kvar i den sista pallkragen. (Jag har grävt upp 6-7 jordgubbsplantor som vi ska ha långt från sniglarna. Troligen i krukor på altanten eller balkongen).

Det är ju fortfarande frost vissa nätter, men det är riktigt varmt på dagarna. Vi har haft flera dagar med 15-18 grader här. Ogräset har också tagit fart.

En annan sak jag inte riktigt var beredd på trots att jag bott här i 1,5 år är att det faktiskt börjar bli dags att klippa gräset. Redan! Har inte sett någon granne klippa gräset än, men vårt börjar bli högt. Oj oj. Men jag avvaktar några dagar till eftersom det är så nytt.

Men sen kör faktiskt sommarsäsongen igång på allvar!

Leave a Reply

