Inventering

image

I morgon ska jag byta/ge bort plantor på ett släktkalas så idag har jag inventerat och ställt undan de växter jag inte behöver till trädgården.

Det blev en massa rudbeckia över, säkert 15-20 plantor i två färger och en del körsbärstomatsplantor. Jag ska få några vanliga tomatplantor av mamma, så jag fick rensa ut över hälften.

Dvärgluktärten är på gång. Jag ser rötterna genom den genomskinliga bottnen, men bara två sticker upp än.

Dock får jag nästan så nya luktärter för det har bara blivit en enda av dem. Vill även ha mer funkia och myskmadran har inte grott alls. De står på kylbehandling på balkongen sedan några dagar.

6 av 15 av dessa är perenner, så de slipper jag så igen nästa år (funkia, akleja, 2 sorters rudbeckia, smultron, dahlia (knölar som grävs upp och vinterförvaras)). Hoppas att det tar mindre plats då, för det börjar växa mig ur huset. Det var skönt att rensa ut idag.

Till nästa år ska jag ta det lugnare med fröna (det säger jag varje år!). Luktärter ska jag dock så några extra av, har lite svårt med dem.

Men cirka 80-90 plantor räcker ju… 110+ var ju kanske en aning mycket… (iofs lär jag komma hem med tomat- och chiliplantor i morgon… :)).

Leave a Reply

