Planer för maj

Nu är det maj och för mig här i zon 2 är det utplanteringsmånad.

I april var det gräv- och buskmånad, men nu i maj är vi så gott som klara med det och kommer istället att börja följa temperaturrapporter för att kunna förutspå när det är dags för en veckas tillvänjning av växterna.

I år längtar jag (och framför allt min man!) lite extra till utplanteringen med tanke på all plats som försådden tar. Men jag längtar inte tills det är dags att bära plantor ut och in varje dag. Skulle iofs kunna täcka med några lager fiberduk, men vi får se.

image

En rabatt som längtar efter försåddens plantor.

Vissa plantor kommer nog inte ens bli planterade för de växer i slowmotion och jag är rädd för att någon ska missta dem för typ ett blad och trampa ihjäl dem (tänk 1-2 cm höga). Men de får väl stå ute i sina krukor tills de tuffat till sig lite.

Klippte för övrigt halva gräsmattan i tisdags, men sen blev jag så trött (utmattningssjuk) och sedan dess har jag antingen varit för trött eller så har det regnat. I morgon är det lördag – kanske det blir av? Kommer att ha en ojämn gräsmatta ett tag nu, grrr…

I övrigt blommar tulpanerna så fint och alliumlökarnas knoppar är på gång.

image

image

Passar på att utnyttja barnen till helgens återkommande syssla med att ge de nya buskarna en rejäl rotblöta. De slåss nästan om att få vattna, hoppas att det håller i sig!

image

Ps. Annat som ska göras är salladssådd i lådorna på balkongen, sätta gåstenar i trädgården, så mer grönsaker och rensa ogräs. Känns som en lagom månad i jämförelse med de tunga och shoppingintensiva apriluppgifterna (anlägga berså, köpa mängder med jord, gräva ut rabatter och preppa pallkragarna).

Leave a Reply

