Trädgårdsdagar på Liseberg

Idag har jag besökt min första trädgårdsmässa, Lisebergs trädgårdsdagar. Jag blev positivt överraskad, för det var nog dubbelt så stort som jag hade trott.

image

Precis som jag föreställt mig så var de flesta besökare 50+. Jag kände mig rätt ung med mina snart 32 år. Men jag antar att folk generellt köper hus med trädgård först vid 30 och sen får barn och får mer tid över till hobbies först vid 40-50 års ålder. (Själv fick jag barn vid 24 och 28 års ålder och köpte hus vid 30 så jag är redan där).

image

Såg på odlingstv om smarta slangar som expanderar när de fylls med vatten. Skulle verkligen behöva en sådan, drar mig för att rulla ut vår slang… Får fundera på det där.

image
På stora scenen hade de en utställingsarea. Sånt här alltså, zink, krukor och plantering. Så fint!

image
Plantskolorna var välbesökta och det fanns mycket billiga växter att kika på.

Jag slog till på två alunrot och två jättedaggkåpa som jag varit på jakt efter till perennrabatten. Köpte även denna ljuvliga lejongap. Måste så sådana nästa år. Har aldrig sett dem live förr.
image
Köpte även några prydnader på rea samt en kork med stril som man kan sätta på en petflaska och vattna försådden med. Så smart!

Hittade också 6st sparrisplantor för 100kr (ord pris 150). Förra året köpte jag fyra st för typ 65 kr/st, men jag skulle köpt fler om det inte varit så dyrt. Har funderat ett tag på att utvidga sparrisbädden, så detta kom ju väldigt lägligt. Vi ska bredda rabatten intill och då kan vi ju lika gärna sätta sparris i dubbla rader bredvid. Det blir nog superbra med 10 plantor. Dock får vi vänta ett år tills skörd med de första fyra och två år tills dessa 6st. Men det är det värt. Sparris är ju jättegott och dyrt i affären.
image
Jag tycker definitivt att mässan var värd att gå på, särskilt för mig som har Lisebergskort med fri entré hela året.

Ps. Dock förstår jag inte vad korv, lakrids, strumpor osv. har med trädgårdar att göra. Kan se mellan fingrarna med grönsaksskivare och mattborstar, men ärligt talat. Scarves och oliver? (Har läst att dylikt är vanligt förekommande på trädgårdsmässor).

2 thoughts on “Trädgårdsdagar på Liseberg

  1. Tack för det här inlägget, då blev jag påmind om att det var och slapp missa som förra året. Skulle egentligen inget ha men kom därifrån med tomat, chili och gurka. De var ju så billiga! 😛

    Like

Leave a Reply

