Avhärdningsstart

Jag har börjat avhärda nästan alla försådda plantor nu. Tanken är att jag inte planterar dem förrän i juni/när frostrisken är över så att jag lätt kan bära in dem om tempen blir för låg.

Men de har vuxit oss ur huset och min man har knorrat ett tag, så nu blev det dags.

Jag märkte att vissa plantor blev rangliga av för lite ljus och det var väldigt trångt på brädena och i hyllan.

Nu är det istället väldigt tomt inomhus.

I Stellas rum står tre pyttesmå månadssmultronplantor, alla rudbeckior (också jättesmå) och kanske något mer.
Resten bär jag ut och in varje dag på 6 st brickor. Idag står de under bordet på altanen pga regn hela dagen. Vill inte dränka plantorna helt deras andra dag i det fria.

image

Bild från igår

Igår blåste det väldigt mycket å andra sidan. Jag fick stötta upp vissa rangliga och ställa dem i lä så gott det gick.

Det är tuffa tag som gäller här uppe på kullen, lika bra ni vänjer er…

Ps. Avvänjde penséplantorna förra veckan eftersom de tål frost. I år ska jag dock sommar/höstså dem direkt i krukorna så att jag slipper ha dem inne. Några frösådde sig själva förra året och de är på väg upp eller blommade redan i april i mina krukor på altanerna. Mycket bekvämare.

Leave a Reply

