Rädisorna

image

Impectas rädisa ‘French breakfast 2’

Skördade de första rädisorna idag. De var mycket goda (avlång sort).

Det är första gången jag odlar rädisor och jag måste säga att de är mycket tacksamma. Växer så att det knakar trots en kylig maj månad och går att skörda redan den 25e maj!

Kommer att så fler efter hand. Mums!

Långsamma perenner

image

För några veckor sen var dessa rudbeckior små centimeterhöga plantor. Nu börjar de tuffa till sig rejält. Jag har börjat skjuta till liiiite näring i vattnet ibland och det gör nog susen.

När jag började avhärda den andra försådden för några veckor sen så fick ovanstående stå kvar i fönstret. Trodde väl inte att det skulle kunna planteras ut i år.

Men idag har de faktiskt fått komma ut för första gången. Nu är nämligen risken för att de brutalt trampas ner i rabatten sen blivit mindre. Hoppas att de tar sig ännu mer nu under sommaren. Det ska bli omkring 50 cm när de är fullvuxna. Jag har en köpt planta i rabatten och den är väl 20 cm nu.

Heja! Heja! Heja!