Sommarträdgården

Nu är semestern över och alla växter klarade de veckor vi var bortresta (planerade det så att vi var borta max 7-10 dagar på raken och spenderade en hemmavecka mellan var och en av de tre resor vi gjorde). Vi fick lite vattningshjälp av svärmor, men det behövdes knappt med tanke på allt regn som föll i juli.

image

Många pratar om ett uselt odlingsår, men min trädgård har klarat sig bra. Möjligen blir det färre tomater i år.

Jag har skördat stora mängder rädisor hela sommaren samt stora sockerärter och potatis stora som handflator! Snart är morötterna klara också.

image

image

image

Nöjdast är jag med de vackra och doftande luktärterna som klättrar uppför pinnarna i syrenbersån. Så ska jag göra även nästa år. Solrosorna är också på väg upp.

image

image

Jag har fyndat många krukor, zinkhinkar och större odlingskärl på olika loppisar. Nästa år ska jag odla sommarblommor i stor omfattning för att få en ännu mer grönskande trädgård och altan. Fokus i år har legat på perennerna och de blommar också fint.

Den röda rudbeckian jag köpte förra året blommar fint nu i augusti. Hoppas på ännu ner blommor i nästa år och med att de jag drivit upp i år blommar först andra året.

image

I övrigt ska jag vara noggrannare med färgvalet och fröerna nästa år. Alunroten har blommat i rött hela sommaren (får flytta den) och bland mina egenplockade zinniafröer fanns även röda blommor, så nästa år köper jag rosa fröer. Blå, vit och rosa ska denna rabatt vara.

Ska även rensa bland nävorna och sätta fler gröna växter och få upp olika höjder på växterna.

Men det är en bra början.

Även dahliorna blommar fint trots stora snigelangrepp.

image

Måste komma ihåg att gräva upp rotknölarna i höst. Ska förvara dem svalt och mörkt.

Vi väntar nu på plommon, äpplen, amerikanska blåbär och tomater. Redan andra året finns massvis med plommonkart.

image

One thought on “Sommarträdgården

Leave a Reply

