Avstämning ätbart

image

Plommonträdet har växt rejält och plommonen börjar bli lila. Det ska bli jättegott, plommon är typ det godaste jag vet.

image

Detta är ett familjeträd med fyra sorter: opal, victoria, czar och nån mer.

image

Tomaterna är på gång. Denna sort verkar vara brunapräcklig? (Har fått plantan av mamma).

image

Mina körsbärstomater är också på gång.

Jag har ryckt blasten på rocketpotatisarna (tidig sort) och ska gräva upp allihop vilken dag som helst. Vi har ätit upp omkring hälften nu sedan midsommar.

Blue bellpotatisens (medelsen sort) blast har inte vissnat än, så jag avvaktar.

image

Morötterna blir stora och fina. Kommer att börja skörda nu.

Äter en näve sockerärter nästan varje dag, de är så goda!

Det blir inga päron alls i år. Men trädet har några lättare sjukdomar. Det gör dock inget, vi har det mest TRÄD helt enkelt. Skugga, dekoration och upphängning av hängmatta.

6-7 cox orangeäpplen växer till sig på spaljéäppleträdet.

Blåbären mognar några i taget så jag går och småplockar varje dag. De är jättegoda.

Alla vinbär är slut (mums!) och jag har en påse krusbär i frysen. Vet inte vad jag ska göra med den. (Orkar inte safta och sylta).

Det blev många jordgubbar och smultron i år. Månadssmultronen mognar fortlöpande, men sniglarna tar de flesta.

Det är inte så mycket att göra i trädgården mer än att rensa ogräs ibland, näringsvattna och klippa gräset. Skönt.

image

Men i tankarna är jag redan i våren 2016 och jag planerar för fullt.

Mer om det en annan gång.

Leave a Reply

