Skörda det sista innan frosten

I morse blev jag lite rädd när jag tittade ut. (Jag har pga min sjukskrivning inte varit uppe så tidigt på morgonen på någon vecka och inte vant mig vid morgontemperaturen.)

Jag trodde att det var frost, men det visade sig vara dagg… ^^

Det är skönt att ha en trädgårdsbok att gå tillbaka och titta i. När tog jag egentligen upp de sista grönsakerna förra året?

Det visade sig att jag skördade sista potatisen 13 sep och de sista morötterna och tomaterna den 23e (pga frost).

image

Jag planterade även lökar den 13e september, så nu fick jag eld i baken. Dags att köpa in några av favoriterna och gå ut och gräva alltså. (8 sep idag).

Jag vill fortsätta på mitt röd-orange vårtema i rabatten. Mer tulpaner ska det bli.

Krukorna som det nu finns sommarblommor i är fulla med kungsängslilja och pärlhyacinter som kommer upp i vår, så där behöver jag inte plantera nytt.

Men det vore fint med fler allium, jag satte fyra förra året. Även snödroppar vore bra. Satte tjugo lökar och upp kom tre… De ska ju självså sig, men vi får se om jag orkar vänta på det?

image

Frukt- och bärkalender

En annan sak jag gör i dagarna är att samla frö. Har tagit frö från tagetes, pensé, ringblomma, vallmo (perennvarianten) och lejongap (som jag även ska prova att övervintra).

Sist men inte minst så har jag burit in vatten/köldkänsliga trädgårdsprylar/möbler i förrådet. Om några veckor åker även trämöblerna in.

Det är lite vemodigt att sommaren redan är slut, men det känns samtidigt skönt med bokslut. Nu ska jag fokusera på att mysa inomhus i några månader innan det är dags för att sätta upp förodlingsrummet i källaren (ska köpa belysning), beställa fröer och planera sommaren 2016. Det ska bli kul! (Har redan börjat planera.)

Leave a Reply

