Dags att plantera lökar

Det har blivit dags att köpa höstlökar men jag fegade ur lite när jag såg priserna i lokala trädgårdshandeln. Dock verkar lökar vara rätt dyra överallt, även på nätet. Så nu har jakten istället gått över till att hitta en nätsajt som saluför just mina favoriter.

Eftersom jag sedan tidigare har röda liljeformade tulpaner och chockrosa samt orange “vanliga” tulpaner så får färgtemat bli rött, chockrosa och orange. Riktigt cool färgklick på vårkanten måste jag säga. Dessa sällskapar även med gula narscisser.

Det gäller ju att tänka till lite kring färgval så att inte tulpanrabatten ser rörig ut. Personligen blandar jag helst inte de varma och kalla färgerna. Hellre vitt-blått-lila eller rött-orange-gult.

Till min stora rabatt har jag valt varma färger till våren och kalla färger (vitt, blått) + rosa till sommar-höst.

Men även när jag begränsar mig till färg så finns det så mycket att välja på…

lökar

Det blir nog ‘Ballerina’, ‘Orange Balloon’ och ‘Rhapsody of smile’.

Funderar även på en blåstrimmig krokussort att sätta någon annanstans samt att köpa fler snödroppar eftersom bara två-tre av tjugo kom upp. Jag har även en massa pärlhyacinter och kungsängslilja i krukorna på altanerna, men de räcker bra tills vidare.

Jag har dessutom fallit för en enorm vit alliumsort som var på extrapris. Har fyra lila som jag just spridit fröerna av. Hoppas att några gror så att de sprider sig. Alliumbollarna är ju helt fantastiska och fröställningen står ju kvar hela året.

Är det föresten bara jag som inte kan låta bli att kolla på fröer till nästa års förodling? Jag har tänkt att jag ska gotta mig i det i januari, men det är ju så roligt! Äh, jag får skärpa mig. 😉

One thought on “Dags att plantera lökar

  1. Hej ! Visst är det svårt att välja bland alla läckerheter…:) Ett tips är att vänta fast det kliar i fingrarna och köpa tulpanerna på rea sen till 50% de går ju att plantera så länge det inte är tjäle i marken 😉 Men det är klart risken är ju att utbudet inte är så stort och att man inte får tag på det man vill ha ! Lidl har billiga lökar köpte mina tvåkilos påsar där för liten peng ….Jag har försökt med snödroppar i flera år med samma resultat som dig 😦 Fick tips om att de ska ner i jorden medan de fortfarande är gröna dvs in the green…så det bästa är nog att köpa dem efter blomningen på våren av någon man känner och som har mycket !
    Jag ska prova detta istället tänkte jag …

    Ha det så bra !

    Elisabeth

    Liked by 1 person

Leave a Reply

