Höstfix och beskärning

Idag tog jag upp det sista ur pallkragarna.

Här har vi en pallkrage med potatis från åtta sättpotatisar, en halv krage morötter och de återstående tomaterna som jag inte redan tagit in och ätit upp (kanske lika många till?).

image

image

Det känns skönt nu när allt är upptaget. Ska täcka jorden med gräsklipp och invänta våren (orkar inte pyssla med höstsådd i år).

Min man satte saxen i vårt vildvuxna päronträd som mest funkar som skugga. (Päronen är rätt skruttiga och lite småsjuka.)

image

Päronträdet har inte blivit skött på många år innan vi tog över för två år sedan. Förra sommaren kapade vi relativt mycket, men i år kände tydligen maken min för en nystart.
Före

image

Mitt i

image

Efter

image

Jag känner knapp igen mig…

Men det blir väl bra till slut. Nu ska vi se till att tukta det varje år och förhoppningsvis få en finare form på det.

Vi fick låna en flismaskin av grannen, så nu står F och barnen där nere och matar in typ 4/5 av alla trädets grenar. Skönt att slippa behöva köra det till tippen.

image

Nu är allt skördat utom de sista plommonen och äpplena. Det känns rätt bra ändå. Är redo att gå in i vinterhalvårsdvalan inomhus.

Ser fram emot januari-februari när jag kör igång förodlingsprojektet i nya odlingsrummet i källaren.

Leave a Reply

