Nya perenner

I helgen var det 50% rabatt på alla perenner på lokala plantskolan så jag åkte dit.

Kom hem med rosa höstflox som jag varit nyfiken på ett tag samt tre alunrot i silver/grönt.

image

Tror att dem kommer att platsa bra i min rosa/blå/vita rabatt. Jag behöver fylla ut med småblommigt samt gröna växter. Ska även försöka hitta småblommigt i vitt samt fler gröna växter.

Ska bland annat få funkia och fler daggkåpor av svärmor nu i höst.

image

Jag känner att det finns risk för att jag planterar lite för duttigt med lite av varje, så nu ska jag försöka få tag på eller frösprida/dela så att det blir fler av varje.

Tänker mig följande uppsättning:

Framkant:
– Månadssmultron
– Brunnäva

Mittsektionen:
– Daggkåpa (2 st, vill ha några till)
– Röd solhatt/rudbeckia (3 st)
– Pastellakleja (blå) (3+3)
– Alunrot ‘Green spice’ (3 st)
– Rosa zinnia (sommarblomma att förodla varje år)
– Klätterväxter på torn, t ex blå blomman för dagen (detta kan flyttas om det blir för fullt eller plottrigt).
– Höstflox ‘Morfar Albert’ (2 st)

Bak:
– Funkia
– Vallmo (perenn)
– Rosa fingerborgsblomma (tvåårig, självsår sig)
– Något slags prydnadsgräs?

Men jag ska fundera lite till på det och räkna på blomningsperioder med mera.

Leave a Reply

