Höstsysslor i trädgården

Nu har jag lyckats gräva ner alla 36 lökarna. Jag har även gjort en karta över var de är i rabatten. Kan vara bra att ta fram när större plantor ska planteras samt nästa höst om jag vill sätta mer lök då.

image

Jag har försökt tänka på att sätta dem där de fula bladen skyms av perenner (främst i bakkant av rabatten som ni ser), men det har inte varit helt lätt att planera eftersom rabatten inte är helt klar samt att där finns en del sommarblommor och sena perenner.

Men det går ju även att göra små knyten av bladen (binda ihop till en liten boll vid stammen).

Årets lila alliumbollar stack upp ovanför snåret med vita smultron och det var ju helt perfekt. Såg knappt röken av bladen på hela säsongen.

image

Har en lista på de sista göromålen för säsongen och prickar av lite varje dag. Bland annat har jag börjat täcka jorden i rabatterna med löv från det beskurna päronträdet. Planerar att göra en sista gräsklippning och lägga gräset som ett täcke över jorden i pallkragarna.

image

När källarrenoveringen är klar ska jag dessutom göra det viktigaste på hela året, nämligen att dra ur och tömma trädgårdsslangen. Har hört läskiga historier om vattenläckor och sprängda slangar.

Men än har vi ingen nattfrost så det lär dröja några veckor innan vattnet fryser.

Leave a Reply

