Övervintra knölar

Yr varnar för minusgrader i natt i Göteborg så idag grävde jag upp dahliaplantorna. Om 1,5 veckor är det deember, jag trodde då aldrig att de skulle få stå kvar så länge. Hösten har varit otroligt mild här på västkusten. (Har hört rapporter om snö i Svealand idag.)

image

Dessa Dahlia ‘pompom’ sådde jag från frö i mars och de har blommat vackert sedan i augusti. Nu har vardera planta fyra-fem knölar som jag tagit tillvara.

Jag skar av stjälkarna 5-10 cm från knölarna och lade dem ovanpå kutterspån i en papperspåse. Nu får de vila i “jordkällaren” fram tills i vår då de ska ner i jord för att förodlas inomhus.

image

En mycket tacksam och enkel växt tycker jag trots detta med vinterförvaringen.

Leave a Reply

