Odlingsrum med lysrör

Nu har odlingsrummet äntligen kommit igång. Jag köpte lysrör på Biltema i helgen och hängde upp dem i ett snöre.

Än så länge har jag några krukor med sommarsådda plantor som stått ute fram till denna vecka (frosttåliga växter).

Det är några penséer och fingerborgsblommor som jag hoppas få i blom lite tidigare till nästa år (det var egentligen tänkt att fingerborgplantorna skulle bli fullväxta redan i somras eftersom de är tvååriga, men det blev dem inte så jag sådde några i kruka i ren desperation. De lär väl inte blomma förrän 2017 men jag ger det i alla fall ett försök.)

image

“Krukfaten” är högst tillfälliga. Tog vad jag hittade i förrådet så länge.

I februari ska jag så tomatplantor m.m. och då blir det nog fler lysrör och hyllplan.

Växtrummet är ett kallförråd med omkring 10-15 grader beroende på utetemperatur och det är väldigt bra för försådd eftersom kylan gör att växterna inte drar iväg på längden. Bulliga växter som vuxit i låg temperatur med mycket ljus är bättre (därför sänkte jag temperaturen i rummen med förodling i våras men det var mindre populärt hemma. Bättre då att ha ett svalt växtrum i källaren.)

Jag har även gett mina ljuskänsliga palettblad (krukväxter som jag ibland har ute på sommaren) ett lysrör. De står i söderfönstret på vintern men får fula färger, så nu är det tänkt att de ska få stödbelysning dagtid.

image

Lysröret är enkelt att hissa upp bakom gardinen kvällstid så att det ser lite finare ut i dotterns rum.

Jag har även planer på att fixa reflektorer så att ljuset riktas nedåt plantorna.

Vi får se hur växterna ser ut om några veckor.

One thought on “Odlingsrum med lysrör

Leave a Reply

