Enkla lysrörsreflektorer

Jag har extra lysrörsbelysning över mina känsligaste palettblad och över min försådd och för att inte ljuset ska spridas över hela rummet så har jag gjort egna reflektorer.

Före

image

Jag tog kartongen som lysrörsarmaturen kom i och klippte itu den på långsidan.

image

Sedan tejpade jag fast stycken av vanlig grillfolie på insidan och tejpade fast den hängande över armaturen som ett A.

Efter

image

Nu landar mer av ljuset på plantorna och det lyser inte upp hela rummet. (Kanske inte det snyggaste men lysröret kan enkelt hissas upp bakom gardinen.)

Plantorna ser redan gladare ut efter 1,5 vecka med extra ljus.

Ska snart göra en likadan till förodlingsrummets lysrör.

Ps. Reflektortänket är detsamma som när man sysslar med växtakvarium som är mycket ljuskrävande. Men då köpte jag riktiga reflektorer av metall eftersom de utsätts för en del vatten och fukt.

2 thoughts on “Enkla lysrörsreflektorer

Leave a Reply

