Snart försåddsdags

Nu har det börjat bli lite fart i Köksträdgårdsgruppen på Facebook. Det har nämligen blivit dags att börja förså chili!

Men jag äter knappt chili alls (kanske två om året) så det behövs ingen planta här. Inväntar tomatplanteringsdags. Men det borde vara ganska snart (jan-feb om en har extrabelysning?).

Det växer fint i försåddsrummet för övrigt. Eller ja, de lever… Penséer växer så himla långsamt. Men jag särade på dem lite och planterade om några för några dagar sen.

image

(För några veckor sen. Har delat dem, fixat fat och satt upp reflektor sen dess.)

De penséer jag sår i mars brukar blomma i juli så dessa som såddes i augusti och kom in under lysröret i december kanske kan blomma till…april? Svårt att veta när de stått relativt kallt och mörkt mellan sep-nov. Men målet i framtiden är ju att så dem på sommaren-hösten och ha penséer till mars så att jag slipper köpa. Det vore fint med lite självhushållning. (Plockar ju fröerna själv.) (Inte för att penséer är så dyra, men det är kul med självhushållning.)

Man kan tydligen börja strattifiera fröer nu också (vissa fröer behöver en köldperiod. Kylskåp funkar också.). Jag planterade rudbeckiorna i mars förra året och lät de stå på balkongen i några veckor. En av de två sorterna hann t o m blomma första året pga den varma hösten. Men i år blir det nog inga fler rudbeckior, för en enda planta tar ganska mycket plats i anspråk. Har tre rosa och fyra-fem ‘paradiso’ i rabatten (olika färger).

Nä, jag väntar lite till med frösättningen. Måste dessutom köpa fler lysrör för det är fullt under de jag har.

Leave a Reply

