Växtplanering

Och där var trädgårdsåret 2016 igång! Äntligen!

image

Kom hem från en utlandsresa igår och jag har varit väldigt sugen på att börja plöja frökataloger och planera.

Jag gick igenom fröerna idag och bestämde vilka växter som ska förodlas. Det blir ett antal blommor till rabatten och krukor.

image

Här loggar jag när jag pluttat fröer i jorden, när de omplanteras, avhärdas och åker ut. Kan vara skönt att gå tillbaka till tidigare års anteckningar för att se hur jag gjorde då.

image

Har även bläddrat hela Impectas katalog utom grönsaksdelen och bokmärkt intressanta växter. Ska odla mer sommarblommor i år att sätta i alla zinkkrukor och krukor jag köpte på mig förra året. Tänker börja dra upp några av dem redan nu i februari och använda växtrummet med belysning.

Det lutar åt dockkrage, lejongap, rosenskära, praktmalva, flitiga lisa och linnétagetes. Sedan tidigare odlar jag zinnia, strandkrassing, solros, tagetes, luktärter och blomman för dagen. Penséerna står redan under belysning i växtrummet.

I år blir det dock inte mycket förodling av perenner. Av naturliga skäl… (de är ju redan i rabatten eftersom de är fleråriga.)

image

Otroligt vacker rosenskära!

Det känns skönt att ha växtrummet att tillgå för maken var väl föga förtjust över förra årets ockupering av två rum i söderläge. Dock är det bara 3*C där nere just nu pga kölden ute (-11*C) men det kommer ju ordna upp sig när vi får plusgrader igen. (Penséerna gör ju skäl för sitt rykte som frosttåliga växter.)

Leave a Reply

