Fröbeställning

Sådär, då är årets (första) fröbeställning snart ivägskickad.

Jag kikade på nedtecknade önskemål från i höstas och försökte utgå från det.

  • Mycket sommarblommor för krukor (köpte många nya krukor på loppisar)
  • Mer snittblommor
  • Rosa zinnia (Marylandzinnia ‘Double Zahara Strawberry’) (De “rosa” fröer jag plockade 2014 resulterade i både röda, vita och rosa zinnior men jag vill inte ha röda zinnior i rosa-blå-vita rabatten så nu blir det köpefrön.)

impecta2

Alla utom nedersta bukettviolen är ettåriga och främst till för alla krukor. Zinnian ska dock ner i optimala rabatten. 

Passade även på att köpa ett Luckoverktyg som jag varit sugen på ett tag.

När jag inventerade ätbartfröerna såg jag att basilikan och sockerärterna var slut. Morotsfröerna gick ut 2014 men jag testar ett år till. Det var mycket bra grobarhet på dem förra året. Kan ju alltid göra ett groningstest på hushållspapper i vår och göra en komplettering.

Så fort jag orkar ska jag för övrigt förså tomatfrön och lite annat och sätta under lysrören. Köpte två till på Biltema i helgen och ska göra i ordning tre hyllplan i odlingsrummet. Så snart fönsterljuset duger åt mina palettblad (krukväxter) flyttar jag ner lysröret från dotterns rum till källaren.

Nu ska jag bara slicka mina sår över ett tömt sparkonto (vi kör med månadspeng i min familj) och våga skicka på beställ. 🙂

One thought on “Fröbeställning

Leave a Reply

