Förodling omgång 1

Jag tjuvstartade första försådden idag. Har listat vilka månader de olika växterna ska försås och startade februarisådderna idag (två dagar tidigt).

image

Hittade inte mitt förodlingstråg så jag körde på småkrukor direkt. Vanlig jord i botten och jord/sand 50/50 i översta delen. Odlingsjorden var nämligen slut. Får nog köpa det till nästa försådd.

Två sorters tomater, basilika och några blomsorter.

Jag har aldrig försått före mars tidigare, men i år har jag ju extrabelysning, så nu vågar jag.

Rensade även ut hyllplanen i odlingsrummet så att de är redo. Ska hänga upp lysrören också samt ordna med bra underlag att ställa plastkrukorna på.

image

Jag fick det till 21 krukor i 7-9 cm storlek per hyllplan så det finns plats för cirka 60-65 krukor i hyllorna. Fyra lysrör har jag så en hylla får dubbelt upp (lär väl bli två på varje hyllplan i början innan allt är omplanterat).

Sen lär det väl bli en del i söderfönstrena också antar jag. Men jag ska försöka att inte så för mycket. Det är lätt hänt när man står där med fröpåsen, men jag ska försöka tänka på behovet och bara ta någon extra av varje. Nu när jag börjar så tidigt så finns det ju gott om tid att så igen om något inte gror.

Detta ska bli spännande!

Leave a Reply

