Bästa förodlingstipsen

Jag har samlat på mig ett gäng med tips när det gäller förodling som jag tänkte samla i ett blogginlägg. (Tips från bland annat Facebookgrupper, tidningar, Odlingstv.se m.fl.)

Planera
Odlingsåret är ju fullt av deadlines pga klimatet, så för att inte missa viktiga delar, gör en årsplanering. Jag har även skrivit en lista med vilka fröer som ska förodlas vilken månad, så att det ska bli lätt att plocka fram rätt fröpåsar i rätt tid.  
wp-1450803995617.jpeg

När det är dags att beställa fröer brukar jag skriva en lista på vad jag vill ha ur katalogerna eller på nätet och sedan jämföra med önskemål från tidigare år (som jag antecknar i slutet av sommaren i takt med att jag börjar utvärdera och planera inför nästa trädgårdsår). Jag kontrollerar även mot sparade fröer från förra året för att se vad som behöver kompletteras. 20160115_161826.jpgJag brukar även lista de sorter jag förodlar och jag skriver upp datum för sådd, omplantering, avhärdning och när de planteras ut. På så sätt kan jag jämföra med tidigare år samt hålla lite koll. De som vill kan ju även notera antal, planteringsplats, höjd m.m. 20160115_171123.jpg

Extra belysning, reflektor och odlingsetiketter i ett kit
Jag har jättedålig koll på lumen och lux och våndades massor innan jag helt enkelt gick till Biltema och köpte en T5 lysrörsarmatur och ett lysrör som hade samma längd. Så här ser paketen ut (antal w bestämmer längden på röret. Mitt är på 21 w och är 92,5 cm långt).
image

Hela paketet kommer faktiskt till användning. Du kan slänga/lägga bort plastskyddet som ska sitta runt lysröret, men klipp upp kartongen och tejpa fast grillfolie på ena sidan och använd som lysrörsreflektor.

Plastbandet kan du klippa i bitar och använda som odlingsetikett (enligt tips på Facebook). Jag provade för övrigt tipset med mjölkkartonger klippta i bitar förra året, men texten vittrade snabbt bort till oigenkännelighet. I år blir det köpta etiketter samt plastband. Ett annat tips är att skriva datum på etiketten. Kan vara bra att veta och kunna jämföra, särskilt om du sår i omgångar.

Häng upp lysrörer i kedjor/snören. De ska hänga så nära som möjligt. Sätt handen mot plantornas högsta blad och sänk armaturen tills det nästan bränns mot huden. Höj lysröret efterhand som plantorna växer. Lysrörsreflektorna kan du tejpa fast på ovansidan eller bara hänga över.

20160130_183231

Jag har sedan denna bild togs sänkt lysröret ytterligare.

Vattna med strilkorkstrilkork
För att inte dränka försådderna kan man prova att vattna underifrån (på fat) eller med en strilkork som sätts på en vattenflaska (finns t ex här). Du kan även prova att göra egna hål i en petflaskekork.

 

Försådd av svårgrodda fröer
Svårgrodda fröer som brukar blötläggas kan förgro i en burk. Jag blötlade och sådde mängder med luktärter och blomman för dagen förra året som aldrig kom upp, men med burktricket grodde i princip alla.

Extrakrukor
När plastkrukorna börjar ta slut är det dags att börja klippa upp och diska ur mjölkförpackningar. Även plasttråg för t ex körsbärstomater och dylikt funkar fint. Någon tipsade om att åka till kyrkogårdar i penséplanteringstider, då ska det tydligen finnas plastkrukor i överflöd att plocka med hem. Jag började för övrigt samla mjölkkartonger redan i januari. Ett annat alternativ är att köpa plastkrukor i storpack från handeln.


Underlag till sådder
Så småningom tenderar det att bli en väldigt massa krukor att hålla reda på. Vad ska de stå på? Några prisvärda tips är skomattor för hallen, plastlock (t ex Samlalådorna från Ikea), lock till glasskartonger (för mindre ytor) och brickor (dyrare men enklare att transportera när det är dags för avhärdning).

Avhärdning och att skydda plantor
Sist men inte minst ska ju försådderna avhärdas utomhus innan de kan stå ute på heltid. Någon undrade om det är värt att bära in/täcka över tomatplantor under kalla maj/juninätter, så jag gjorde ett test förra sommaren. Det sägs att tomatplantan stannar i växten när det blir för kallt och det stämde bra med mitt referensexemplar.

wpid-20150812_155405.jpg

Plantan till höger är bara hälften så stor och försenad i tomattillverkningen.

Jag gjorde ett tält i fiberduk till de plantor jag inte orkade/kunde bära in och ut. Det fungerade bra.

wpid-20150520_181426.jpg

Lycka till med försådderna!

One thought on “Bästa förodlingstipsen

Leave a Reply

