Pallkrageplanering 2016

Idag är det fem grader här i Göteborg och strålande sol. Jag passar på att sitta på altanen och planera för sommarens pallkrageodling.

image

Det blir nog i stort sett samma som tidigare år bortsett från att jag nog nöjer mig med en pallkrage med potatis eftersom vi hittills inte hunnit äta upp potatisen innan den blivit för mjuk (januari). Vi är inga stora potatisätare och vi äter nästan inte potatis alls under vinterhalvåret.

Sedan funderar jag på att sätta tjärpapp som snigelbarrär runt pallkragarna och då kanske jag vågar ha sallat där?

Förra året hade jag sallat på balkongen men dels så orkade jag inte gå dit upp och vattna så ofta och dels kom det bladlöss och annat som jag inte orkade hålla efter.

Om jag har sallaten här nere i trädgården så kanske jag kan hålla bättre styr på den och kan så oftare?

Så här ser pallkragarna ut just nu. Jag hade inte tillräckligt med gräs till vintertäckning så jag dumpade grenar från päronträdet där (orkade inte åka till tippen med grenarna heller, får göra det nu i vår).

image

Det är synd att min familj inte äter så mycket grönsaker (som kan frilandodlas). Skulle dock gärna vilja ha ett växthus till gurka, squash, tomater, vindruvor m.m. (Vi odlar tomater i krukor/hinkar på altanen nu.)

Sen är det det där med växtföljden. För att minska risken för sjukdomar så ska grönsakerna/rotfrukterna skifta plats i tre- eller fyraårsintervaller. Jag har ett litet schema i min trädgårdsbok.

image

Behövde dock byta all jord till potatisen förra året och även detta år eftersom jag haft lite för många med potatis. Om jag kör vidare med en pallkrage till potatis så kan jag dock få till en bra växtföljd på fyra år.

I den trevliga Facebookgruppen Köksträdgården – The Kitchen Garden – Le potager blir det nog snart full rulle. Där finns fullt med folk som har stora köksträdgårdar och växthus och som odlar allt möjligt som kål, pumpa, bönor och kronärtskocka vid sidan av de vanligare sorterna. Men som sagt, mina familj äter inte det där, och jag har själv fullt upp med rädisorna och sallaten så just nu blir det nog inga fler sorter. (Är ingen bred grönsaksätare heller trots att jag är vegetarian.)

Leave a Reply

