Förodling mars

Trots att jag sagt att jag skulle ha all förodling i källaren så har jag nu plantor på fyra ställen i huset. I köket står det som ska gro, där är det varmt och gott på fönsterbrädan ovanför elementet. Dessa plantor flyttas dock så fort de kommit upp, så denna plats är mest upptagen i början av varje försåddsmånad (feb-apr).

Jag upptäckte att både tomater och Flitiga Lisa vill stå i 18-20 grader så dessa har nu fått en plats i dotterns söderrum. Här har palettbladen gottat sig under lysröret hela mörka vintern, men nu när ljuset börjat komma tillbaka så får de flytta till andra fönster.

image

image

I mitt sovrum står tre krukor med penséer som såddes i slutet av förra sommaren. De stod under lysrör dec-feb men sen de drabbats av bladlöss står de nu i karantän.

Jag hoppas kunna flytta ut dem snart, men tills dess får de nog stå här utan lysrör. Det är relativt svalt iaf pga öppet fönster.

I förodlingsrummet står övriga plantor. Just nu är det mest Dockkrage, Linnétagetes, Blomman för dagen, Bukettviol och lite andra blommor.

image

image

Måste köpa/fixa underlägg till dessa.

image

Jag har akut slut på planteringsjord och har börjat hämta från pallkragarna i trädgården. Ingen jättebra lösning pga eventuell ohyra och gräsfrön (!), men hoppas kunna köpa jord innan veckan är slut. (Har jättesvårt för att ta mig hemifrån pga utmattningssyndromet och har inte varit i en trädgårdsbutik på flera månader.)

Kan ju även visa en suddig bild på övriga delen av plantrummet. Inte världens mysigaste pga fungerar även som förråd, men äh. Kanske röjer här någon dag. Plantorna verkar ha det fint i alla fall med 14-16 grader och bländande lysrör.

image

Leave a Reply

