Vårens planer

Det tredje trädgårdsåret blir nog lugnare än de andra. Eftersom vår trädgård var som ett blankt blad med gräsmatta, päronträd, rabarberplanta och ett barrträd när vi flyttade in augusti 2013 så har vi lagt mycket tid och energi på att gräva ut rabatter, plantera träd och buskar, göra i ordning pallkragar och en syrénberså.

Men i år har jag inga stora projekt annat än förodling av blommor och pallkrageodling. Det passar extra bra eftersom jag går på min andra vår som utmattningssjuk (första våren 2014 var jag “bara” stressjuk och klarade deltidsarbete).

I år ska jag ta lite i taget. Idag har jag och dottern satt potatisen på förodling. Det blir 8-9 st Swift som skall vara den allra tidigaste sorten. Eftersom vi föredrar färskpotatis och är dåliga på att äta upp lagrad potatis så kör vi bara en låda och bara tidig potatis i år.

image

Jag har även rensat döda blad bland de sex krukorna med jordgubbsplantor. Det finns hur mycket dött som helst att rensa ut, men jag tar lite i taget. Rabatterna får vänta lite till.

image

Rabarber på gång.

Inom några veckor ska jag förbereda pallkragarna  och täcka dem med fiberduk så att jorden ökar i temperatur. Brukar bli lika förvånad varje år att det redan är dags för morot och potatis, så i år ska jag försöka vara lite förberedd. Jag brukar så morot och sätta potatisen i slutet av april här i zon 2, då brukar jorden vara tillräckligt varm i mina bäddar som är upphöjda och täckta.

image

På framsidan har jag gjort i ordning med penséer. Snart kommer kungsängsliljorna och muscarilökarna upp ur krukorna också.

image

Blomsterlandet öppnade en ny butik i västsverige och sålde därmed ut små penséplantor, 10 st för 20kr, så nu har jag fyrtio plantor för lika många kronor + fem mindre egensådda plantor (med bladlöss) som jag börjat avhärda idag. Penséer är så tacksamma tycker jag, frosttåliga och blommar länge, länge. Alltid en välkommen färgklick på vårkanten.

Har legat utomhus på altanen två dagar i rad nu. Har ställt upp en gammal fällsäng med en madrass så att jag kan vila på mage (ett måste när jag är utmattad). Jätteskönt att äntligen få vara ute bland fågelkvitter, flygfän, moln, svaga vindar och värmande solsken. Hoppas kunna spendera de flesta av de kommande åtta-nio månaderna utomhus nu. (Idag var det hela 12 grader och helt vindstilla (vilket gjorde att det blev ännu varmare) på altanen så jag låg utan jacka)

Leave a Reply

