Tomatfrossa

Det går riktigt snabbt med tomatuppdrivningen just nu. De första sådde jag 30 januari och eftersom körsbärstomaterna inte grodde ordentligt sådde jag några till den 2 mars.

För 19 dagar sedan såg det ut så här (Flitiga Lisa till höger).

image

För fem dagar sedan:

image

Idag:

image

Jag höjer lysrörsrampen nästan varje kväll för att bladen inte ska slå i taket.

image

Det tråkiga är bara att jag inte har mer plats under lysröret i detta fönster. Tomater vill gärna stå i 18-20 grader (har öppet fönster då och då), medan övriga försådder står i växtrummet i källaren som håller 14-16 grader.

Men jag tänker att 6-7 bra uppdrivna tomatplantor ger bättre skörd än 10 lite halvdåligt uppdragna som förra året. De tog mest en himla massa plats på altanen trots att tomatskörden blev sen eller blygsam.

Jämförde med förra årets tomatplantor i slutet av maj och de var inte mycket större. Coolt!

Vi får se hur dessa ser ut om två månader.

Leave a Reply

