Aprilsådd

Första april satte jag årets sista försådd (av tre). Det blev solros, stor tagetes, praktmalva och luktärt (som först läggs i burk med blött hushållspapper för att groddas).

image

Sådderna i växtrummet växer på mycket bra. De blir täta och bulliga precis som jag vill ha dem.

image

image

image

Här har vi linnétagetes, blomman för dagen, zinnia, dockkrage, viol, strandkrassing, lejongap och lite annat.

Jag börjar dock oroa mig lite för hur jag ska få plats. Det är nästan helt fullt under de fyra lysrören i växtrummet och helt fullt under lysröret i dotterns rum (tomater och flitiga lisa som vill ha det lite varmare).

Jag har dock hört att ljuset i april ska räcka bra så de sista får jag kanske ställa i några av söderfönsterna. Synd att jag har så få fönsterbräden där bara. Jaja.

Nu ska jag bara förodla mina dahliaknölar också, men dem sätter jag inte förrän i maj.

Om några veckor är det redan dags för sådd i pallkragarna. Brukar så morot och sätta potatisen i slutet av april. Men jag har en del att göra med förberedelse av jorden först. Men min man har erbjudit sig att hjälpa till eftersom jag är så trött i kroppen av utmattningssyndromet.

Perennerna växer så att det knakar i rabatterna. Så härligt att se nya spirande blad. Jag har därmed påbörjat arbetet med att rensa ut gammalt ris. Försöker också sprida ut pinnar i rabatterna för att katterna inte ska tycka att de är sköna toalettplatser.

image

image

Om några månader kommer det att vara helt grönt här med blommor i blått, rosa och vitt. (Nu på våren blir det gult, orange och rött via tulpaner, gullvivor, narscisser och forsythiabusken med gula blommor.)

Leave a Reply

