Äggrabatten är klar

Äggformade rabatten är äntligen klar! Jag började gräva på den för flera veckor sedan men sedan kom pallkragarna och dåligt väder emellan.

Idag fick jag en heldag mellan 13-17.30 i trädgården och då lyckades jag sätta potatisen (Swift, tidig sort), göra dräneringshål i alla nya hinkar och krukor samt gräva klart och ruska ut jorden ur det sista av rabatten (och vila massor).

image

Nu har jag planterat rosa nävor hela vägen runt samt flyttat dit några violer (två var redan självsådda där.) Har även flyttat dit blå pärlhyacinter samt snödroppar (som inte blommar längre) så att rabatten först blir vit och sedan blå.

image

På sommaren är den tänkt att vara en gul-orange-brun rabatt med linnétagetes, gul och orange stor tagetes, buskkrasse och kanske vita/gula/orange dahlior.

Det blir faktiskt tvärt om mot optimala rabatten som är gul-orange-röd på våren och vit-blå-rosa på sommaren. Omväxling förnöjer.

Äggformen syns tydligt från vissa vinklar. Från andra håll ser den nästan rund ut.

image

Tanken med rabatten är att den ska bidra till grönskan vid sagostråket runt syrenbersån. Det ska vara grusat runt stammen på plommonträdet och runt smultronschersminbusken i andra änden. Detta för att inte konkurrera.

image

Rabatten kommer att synas bra från både syrenbersån, hängmattan och fönstret. (Optimala rabatten syns inte alls från fönstret tyvärr). 

Nu ska jag bara se till att fylla den. Jag jobbar fortfarande på att fylla upp optimala rabatten som jag startade förra året. Men jag behöver fler av samma perenner så att det inte blir för duttigt.

Är alltså på jakt efter rosa höstflox, blå akleja, daggkåpa, alunrot och några större gröna växter så att jag kan flytta bort några av de tillfälliga utfyllnadsplantorna. Hoppas på prisvärda plantor på Lisebergs Trädgårdsdagar om två veckor.

I optimala rabatten finns även nävor, månadssmultron, gula och röda gullvivor (vårblomning) och rosa solhatt. (Samt massa vårlökar.) Försår även blomman för dagen och rosa zinnia.

image

Ps. Köper inte mycket plantor pga ekonomin utan sår eller förökar det mesta själv.

One thought on “Äggrabatten är klar

Leave a Reply

