Rabattskisser med mera

Det är bråda dagar i trädgården med sådd, ogräsrensning, anläggning av rabatter och plantering.

image

Det är så underbart med alla blommande träd tycker jag. Det är vitt och rosa överallt. Just nu blommar vårt spaljéäppleträd Cox Orange.

Efter fem soliga dagar avbröt jag avhärdningen på grund av dagtemperaturer under 10-12 grader. Nu har växterna återigen åkt in i lysrörsrummet. Vill inte riskera förra årets tabbe då vissa växter blev riktigt ledbrutna. När dagtemperaturerna når åtminstone 15 grader får avhärdningen köras igång igen. I vilket fall som helst borde det vara max 2-3 veckor tills växterna kan flytta ut permanent (pga ingen risk för nattfrost).

Idag har jag rensat sparrislandet från ogräs (och gräs). De växer flera centimeter om dagen nu, så jag vill ge dem goda förutsättningar.

Jag har även börjat plantera och planera för optimala rabattens framtid. För att komma ihåg vad jag planterat var så har jag en skiss i trädgårdsboken. Ungefär så här är det tänkt.

image

Men eftersom jag också är realist har jag en lite mer sanningsenlig skiss med alla utfyllnadsväxter som står där tills rabatten vuxit till sig.

image

Det kommer t ex dröja ett antal år innan nyplanterade Funkian blir stor som en buske och även rudbeckiorna är på sitt andra och tredje år. Men smultron funkar rätt bra marktäckare så länge.

Jag tittade föresten i en annan skiss över var lökarna är satta och förstod vart de försvunna tulpanerna tagit vägen. Jag hade satt samma sort som jag hade sen tidigare (ballerina), men de andra två sorterna var tydligen samplanterade i mitten. Det vad därför som den ena var lite mer gul (trodde den var ett måndagsexemplar).

Anledningen till att fyra tulpaner saknas stavas RÅDJUR! Hade helt glömt att de ryckt upp några som jag planterade igen. De lär alltså ha tuggat i sig fyra stycken i samma veva.

Men nästa år hoppas jag på åtminstone fem av varje av ‘Rhapsody of smiles’ och ‘Orange Balloon’.

image

Ibland är kartor över planteringarna rikigt värdefulla…

Leave a Reply

