Kartläggning av sniglar i trädgården

Hittade en tråd på FB om att det verkar vara ovanligt få mördarsniglar i södra Sverige just nu (med södra Sverige menar jag inte Skåne utan Götaland).

Jag har också lagt märke till det. Något som frodas är däremot vanliga snäckor, så dessa har jag börjat plocka kvällstid så att de inte ska käka upp mina plantor helt.

Pantersniglarna är också ute varje kväll. Det bor 7-8 stycken i min trädgård och de rör sig alltid på samma ställe. Det där med att de är revirhävdande verkar stämma för jag har inte hittat andra sniglar i källartrappan och runt carporten sen jag började låta pantersniglarna vara (förra sommaren).

För att få lite koll har jag provat att rita ut förekomsten av sniglar på min trädgårdskarta.

image

Svart = panter
Orange = mördarsnigel (7-8 st i maj)
Gul = åkersniglel
Röd = stor förekomst av snäckor (de finns i hela trädgården i övrigt). (Kvadraterna är pallkragar med grönsaker.)

Jag vet att mördarsniglarna bor under altanen och i rabatten intill. Men de rör sig även över gräsmattan nattetid. Förra året hittade jag många vid förrådet, men inga hittills i år.

Antar att det beror på värmen och att det är rätt torrt. Eller har förra årets plockande gett resultat?

Ps. Jag har plockat tre somrar i rad och hittar normalt sett omkring 5-15 mördare per kväll. Förra året var det 20-30 åkersniglar per kväll i rabatten och sparrislandet. Att jag har förhållandevis få beror väl på plockandet antar jag. Det finns otroligt mycket mördarsniglar i skogen/allmänningarna i stadsdelen.

Leave a Reply

