Växtnäring, jord och gödsel för nybörjare

När jag började odla och anlägga min trädgård så tyckte jag att gödsel, växtnäring och val av jord kändes jättekrångligt. Jag hade velat ha raka besked om vad jag skulle välja när jag stod där i trädgårdsbutiken. Så här kommer min snabba guide.

Jord
Det är framför allt tre sorters jord som du behöver ha koll på, resten är mest trädgårdsbutikernas försök till merförsäljning.
– Vanliga växter, krukväxter, grönsaker m.m. vill ha vanlig blomjord/planteringsjord.
– Fröer och sticklingar vill stå i såjord eftersom de inte ska få för mycket näring i början. Du kan också blanda planteringsjord med ca 50% sand.
– Surjordsväxter som rhododendron, amerikanska blåbär och hortensia behöver rhododendronjord med lägre pH-värde.

image

Växtnäring

image

När jordens näring tagits upp av plantorna kan man antingen plantera om dem i ny köpejord (dyrt och omständligt!) eller tillföra näring. Ett enkelt sätt är att köpa växtnäring på flaska och hälla en kork i vattenkannan en gång i veckan. (Mellan ca april-oktober.)

När odlingarna blir större är det mer prisvärt att göra egen näring. T ex kan du fylla en hink med nässlor (eller annat växtrens som jag kör) och vatten. På med lock och efter en vecka silar du bort växterna. Ta en del näring till tio delar vatten och vattna ut.

Lakvattnet från bokashikomposter är också väldigt bra näring. Detta spädes 1:1000 så det är väldigt kraftfullt.

Urin eller guldvatten som det också kallas är utmärkt att vattna med. Du eller barnen kan t ex kissa i en hink eller direkt i en särskild tillbringare/vattenkanna. Späd 1:10.

image

Gödsel
Det finns i huvudsak två sorter, konstgödsel och naturgödsel (gammalt “brunnet” bajs från djur). Jag rekommenderar pelleterad hönsgödsel. Det är enkelt att hantera och luktar inte så fasligt. Kan blandas ner i odlingsjord eller spridas över rabatter. Näringen följer med regnet ner i jorden. Funkar även till gräsmattor. Jag gödslar en gång på våren och sedan vid behov.

När säsongen är slut
Det rekommenderas att krukväxter och andra odlingar planteras om eller får byta jord en gång om året eftersom jorden blivit av med all näring. Men det funkar även bra att gödsla och blanda ner kompost i jorden. Det går även att återanvända jord utan gödsel/kompost om man bara är noggrann med att tillföra näring hela tiden.

Till odlingslådor/grönsaksland rekommenderar jag att gräva ner kompost och gödsel varje år. Ett lätt och snabbt sätt att få mycket kompostmaterial utan flera stora kompostkärl i trädgården är att bokashikompostera.

Lycka till!

2 thoughts on “Växtnäring, jord och gödsel för nybörjare

Leave a Reply

