En tidig sommar

Det sägs att sommaren är tio dagar tidig pga den varma våren här i söder. Jag blir bara mer och mer förundrad varje dag. Jordgubbar i juni, vinbär i juni, solros i juni!

Till och med solhattarna håller på att slå ut! Skulle tro att det är en månad tidigare än förra året.

image

De rosa solhattarna är på väg. Denna planta som stått här i tre år börjar bli riktigt stor. Till vänster står den jag sådde förra året (samt en till ur bild till höger).

image

Denna ‘paradiso’-solhatt håller på att slå ut. Jag har ytterligare två knoppande plantor, det ska bli spännande att se vilka färger det blir. (Gul, röd, orange, vit m fl.)

image

Dahlian ‘pompom lilliput’ som jag förplanterade från knöl i maj blommar redan sedan sista dagarna i juni. Tyvärr dog tre av fyra plantor under förplanteringen pga för mycket vatten/mögel. Ska fröså nya nästa år, de blommade ju redan första året. Är glad att den som överlevde är vit, den var nog finast! (Gul, orange, röd, vit m fl.)

image

Solros uppdriven sen april. De andra är mellan 10-30 cm men blommar inte än.

image

De röda vinbären mognar. De svarta är inte klara än. Uppskattningsvis två veckor tidiga.

image

Försöker rädda min ena rosa dahlia. Har hittat mördarsniglar på den flera gånger, så idag fick den en liten kuvös.

Vi har redan mängder med äpplen på spaljéäppelträdet (som gett oss i snitt sju äpplen de föregående två åren) och skörden ser ut att bli god på allt utom jordgubbar (rådjur (!) och för gamla plantor. Ska ordna med en ny jordgubbsbänk i år.) och morot. Men jag sådde nya morötter för några veckor sen, så jag hoppas att de tar sig.

Vi har i alls fall haft två regniga veckor här på västkusten och även om det är trist så gör det underverk för växtligheten.

Leave a Reply

