Äntligen regnvattentunna

Det är väl knäppt att många vattnar trädgården med slang medan regnvattnet rinner ner i avloppet?

Jag har sedan vi flyttade in för snart tre år sedan velat ha en ordentlig regntunna för att kunna ta till vara på regnvattnet. 

Första sommaren regnade det ingenting på nästan hela sommaren. Jag minns att jag blev så överlycklig när första skuren äntligen kom att jag hakade av stupröret och samlade vatten i alla hinkar och kärl jag kunde hitta. 

Förra sommaren regnade det med jämna mellanrum hela sommaren, så då vattnade jag knappt alls med slang.

I år har vi hittills haft en torr period och en blöt period. Jag har samlat vatten i hinkar och backar samt använt barnpoolens vatten. Har inte behövt använda kranvatten i större utsträckning. 

Men nu har vi äntligen kommit till skott och ordnat med en rejäl regnvattentunna. Den rymmer ungefär 150 liter vatten, vilket känns futtigt för mig som fd akvarieägare, men när jag ser den på plats så tycker jag ändå att det är en hel del vatten. 

Med täljkniv karvade jag hål för en slang som går från toppen av tunnan ner i avloppet så att vattnet ska rinna ut i avloppet när tunnan är full. Ska fästa och täta med silikon eller dylikt.

Jag karvade och klippte upp ett hål i locket med hjälp av en metallsax (som att klippa i smör!). Med lock ska inga stackars djur (eller barn!) riskera att dränkas i tunnan. 


Sist men inte minst karvade jag hål för kranen på framsidan. Så länge tunnan är halvfull så kan jag tappa vatten ner i vattenkannan (rätt höjd!) eller en hink. 

Om det inte finns tillräckligt med vatten kan jag ju alltid lyfta på locket och doppa ner vattenkannan eller hinken. 

Hoppas nu på lagom mycket påfyllnad för att hålla en jämn nivå. Helst nattetid då förstås! 😉

Ps. Läste på en blogg att det går att seriekoppla flera tunnor bredvid varandra genom att ha slangar emellan i tunnornas överkanter. På så sätt hålls en jämn nivå i alla tunnorna och överskottet rinner ut i dagvattenbrunnen.

Ps2. Nu funderar jag på om det går att installera en lägre vattenförvaring under plintgrunden vid stupröret på framsidan av huset. Har t ex en Samlalåda från Ikea på 140 liter som jag använt denna sommar (men utan slangkoppling och med manuell fyllning). Vi får se, vi får se…

One thought on “Äntligen regnvattentunna

Leave a Reply

