Beskära träd

Vårt plommonträd är drygt två år gammalt. Jag läste att man ska vara försiktig med att beskära plommonträd, så vi gjorde inget med det i början.

Så här såg det ut i april. De flesta grenarna växte rakt upp.

Tjugoandra maj var det ganska yvigt.20160522_154117.jpg

Nu har jag läst på lite mer och lärt mig om beskärningen som ska göras när trädet är nytt. Det blev en stor aha-upplevelse för mig.

Så igår gick jag loss med grenkapen och nu ser trädet rätt mycket tristare ut, men det har i alls fall en tydlig form av en krona med en topp i mitten.

Jag tog av alla grenar som växte rakt upp utom mittgrenen. Sedan tog jag av grenar som växte mindre än ca 45 grader ut från en annan gren.

Alla grenar som korsade andra grenar eller växte in mot mitten rök samt smågrenar som växte på stammen.

Nu ska jag hålla efter det så att grenarna växer i bra riktningar (men jag tänker inte beskära det årligen bara “för att” eftersom man ska vara försiktig med plommonträd).

I våras utvidgade jag för övrigt den grusade cirkeln runt trädet så att gräset inte kan konkurrera lika mycket. Ytan har alltså blivit större än vad som syns på första bilden.

Hoppas på många goda plommon framöver!

Leave a Reply

