Utvärdera säsongens odling

Augusti för mig brukar vara en rätt lugn månad där jag mest skördar och njuter av blommorna. 

Jag brukar också göra en utvärdering av hur odlingen har gått och skriva ner lärdomar inför nästa säsong.

Våren 2017 ska jag förodla fler av vissa sommarblommor och färre av andra. Jag visste inte att buskkrasse sprider sig så ovan jord, så nästa år blir det nog bara hälften så många plantor.

Eftersom fem sparrisplantor dött så ska jag sätta fyra-fem nya (fem lever). Jag ska sätta fler av samma sort i optimala rabatten (ska förodla perennen höstflox t ex). 

I år ska jag även bygga en jordgubbsbänk där jag ska sätta utlöpare från mina gamla plantor. De som är tre år ska dessutom bytas ut eftersom de ger färre bär. 

Jag har även antecknat vilka plantor som såddes för tidigt eller för sent. Vissa blommor blommar inte än medan andra blev på tok för stora tidigt i odlingsrummet. Skönt att ha det nedskrivet eftersom man glömmer fort.

Potatis blir det nog ingen nästa år och spenaten skjuter bara i höjden. Bättre att satsa på lättare sallat som mangold, plocksallat och maché.

Men än är förstås inte säsongen slut även om det inte blir några nya sådder. Vi har ju de sena blomningarna, höstperennrean, mognande frukter, mer skörd och beställning och sättning av vårlökar kvar. 

Och de sena perennerna (dahlia, solhatt m.m.) lär blomma tills frosten tar dem i okt-nov här på västkusten. 

Men visst är det lite konstigt att man kan börja längta till februari-mars med alla förväntningar, förodlingar, forsythior och all planering så här mitt i en av de finaste trädgårdsmånaderna på året? Men jag ska försöka göra det bästa av tiden. Både njuta nu och anteckna inför kommande säsong.

Leave a Reply

