Tulpaninköp

Det är september och dags att beställa höstlökar. Förra året satsade jag på orange tulpaner, men tyvärr kom rådjuren och vid sidan av de återkommande ballerinatulpanerna fick jag en ‘Rhapsody of Smiles’ och en ‘Orange Balloon’.

I år har jag läst på lite om återblommande tulpaner eftersom jag inte är sugen på att gräva ner femtiotalet nya lökar varje år. Dyrt är det också.

Så nu funderar jag på nedanstående kombination. Till höger syns de som eventuellt men kanske troligen inte kommer upp nästa vår.

tulpaner2016

Funderar på om det blir för färgsprakande med knallrosa och orange? Det har ju varit snyggt tidigare, här för två år sen (hade inte riktigt slagit ut än, men det var snyggt!):

wpid-20150501_122302.jpg

Kanske ska den brunvinröda Merlot bort?

Vi får se, vi får se.

Har även planer på vita och lila krokus framför häcken på framsidan. Där står crocus ‘Pickwick’ samt snödroppar sen i våras. (Lilarandiga på bilden nedan)

wpid-20151001_140514.jpg

Så här såg för övrigt en del av tulpanrabatten ut i våras. Hade dessutom ett gäng självförökade liljeformade ballerinatulpaner bland buskarna ur bild till vänster.20160509_193347.jpg

De två nya tulpanerna som blev. Men den ena är nästan gul, så det kanske är lika bra om den försvinner? 20160509_172813.jpg

Ni ser ju mina “spett” som skulle få rådjuren att akta sig. Nästa år blir det nät runt hela rabatten i tulpantider. Har redan ordnat med störar och nät (återanvänder de jag haft runt pallkragarna).

Leave a Reply

