Frostfix inför vintern

I natt hade vi första frosten. Redan igår kväll kände jag mig på det så jag planerade in en trädgårdsdag idag. 

Började med att plocka in alla gröna tomater och lägga dem på bricka för eftermognad inomhus. Rätt bra ändå att kunna ha de ute fram tills oktober. De hade nog klarat lite till, men det kändes skönt att bli av med den biten, särskilt som tomatplantor stannar i växten när temperaturen går under cirka 10-12 grader.

På framsidan hade tomatfrön i bokashijorden råkat gro under sommaren. Jag hade inte riktigt hjärta att slänga alla så jag ska göra ett försök med vårtomater. Ska ändå försöka övervintra några andra växter, så kommer att ha ett-två lysrör igång i svala växtrummet. Vi får se om det blir något.

En viktig grej att göra vid frost är att gräva upp dahlior. Jag hade tre kvar, tre dog vid förplanteringen i våras (möglade pga för mycket vatten) och en fick aldrig riktigt växa till sig i somras så den hade tynat bort.

Men tre dahliaknölar ligger nu och gottar sig i en papperspåse med kutterspån. Jag har skrivit namnlappar (färglappar) för det var svårt att komma ihåg vilken som var vilken ens en stund efter att jag grävt upp dem. (De ska planteras på olika ställen i vår och får därmed inte blandas ihop.) Hoppas att de överlever.

I övrigt är allt skördat. Rådjuren har ätit på den sista mangolden (som jag inte ville ha), fåglarna hann före till solrosorna (hade tänkt ta frön till våra ökenmöss) och äpplena ska plockas ner denna vecka. 

Förnyade jordgubbslandet häromveckan och slängde de äldsta plantorna. Har nu jordslått ytterligare ett gäng plantor som ska planteras i min nya jordgubbsbänk i vår. Jag har snickrat och linoljemålat den själv! (Med obefintlig erfarenhet.)

Nu väntar bara tråkiga saker som att tömma vattenslangen och tunnan, bära in alla trämöbler, krukor och prylar i förrådet osv. Men vi har nog några veckor på oss innan jorden fryser och det börjar snöa.

Snart redo för årets viloperiod.

Leave a Reply

